Sunday 17 November 2013

Relapse lymphoma part 2

Assalamualaikum

Dari malam tadi, nadia rasa berdebar- debar je rasa macam nak nangis. My surgeon called me and suruh pilih nak jumpa pagi ke petang, i choose nak jumpe petang sebab nak pergi kerja, rasa macam gigih betul nak kerja sekarang ni sebab best pulak tiba-tiba deal dengan linux ni and nak sangat settlekan open stack, test opendaylight. 

Bangah awal-awal call aku tanya aku sampai hospital pukul berapa and aku tak sampai hospital lagi, die dah terpacak kat lobi. Bagus betul adik zaman sekarang ni. So, kitorang terus heading to surgeon's clinic dengan cool nyer. Aku masuk je la dalam bilik doctor tu dengan senyum lebar padahal badan aku menggigil dah ha, xtao nape. Pastu doctor putuskan benang kat tempat biospy hari tu, rasa macam sakit je kali ni tapi tahan je la. Pastu the result revealed, aku punye la confident ingat doctor nak cakap its just normal infection, rupenye die cakap sorry, its the same thing. Aku terus blurr and tanya doctor banyak kali, r u sure? Dah cek betul2 ke? X tertukar sel dengan orang lain ke? 

Aku terus jumpe hematology aka dr kanser aku, ingat nak jadi cool je.. Sekali cehh, keluar dari clinic tu terus air mata berjujuran, i cant stop my tears. Time tu confident level, tahap iman ada kat hujung tanduk. Maybe sebab aku betul2 taknak dah dan tak harap pon benda ni jadi. Ramai lymphoma patient whatsapp aku tanya mane dapat kekuatan? Maybe masa aku tahu aku ada kanser last mac, aku macam dah agak and awal2 aku dah boleh terima realiti and honestly i never cried because of that. But, this time, i felt really difficult to accept the reality but Allah not cruel right. I berdoa every day to Allah not to test me if i cant handle it but Allah still give me this, so insylh i memang kuat pon juz i yg x yakin i kuat.

Tipu la kalau aku cakap aku boleh senang-senang terima macam tu je, sangat susah. Bak pepatah, berat mata memandang, orang yang rasa je tau betapa beratnya. Masa tu aku rasa apa lagi Allah nak aku buat, aku dah buat semua dah, apa salah aku (padahal tiap hari buat dosa) dan kenapa aku? Memang masa tu dalam hati dah bertekad i want to die slowly and i wont do anytg, i gave up with my life and i'm a loser. Then, bangah cakap kalau aku tak buat apa-apa, its like aku bunuh diri and orang yang bunuh diri xkan diterima pon, so aku make up my mind back, terus solat taubat mintak ampun and aku akan buat rawatan walau aku tahu sangat sakit, mungkin Allah nak uji aku semula.

Malam tu, aku nangs tak henti2 lagi then tibe2 cik li called and suggests me to perform umrah before the treatment. Suddenly i felt relieved, sebab lepas aku tahu aku kena kanser semula tu, aku terus cakap dengan family yang aku nak pergi cameron highlands jugak minggu ni, i just want to ran away to some cold place. Cari kekuatan, ketenangan and go to mecca on december simply really awesome since memang musim sejuk.

Tapi , boleh ke? ( to be continue)
Masa aku tulis ni, aku baru lepas nangis lagi yang ke berapa kali pun tak tahu la.


No comments:

Post a Comment