Friday 13 September 2013

Diet untuk pesakit kanser

              Assalamualaikum

Alhamdulillah,saat ni nadia dah 3 bulan kerja dan bebas dari lymphoma. Ramai tanya nadia mengenai diet. Sebenarnya, naturally cancer cells memang suke sangat dengan gula. Gula ada dekat semua makanan yang kita makan, even nasi pun ada gula. Semalam nadia join discussion about eating well for cancer patients. So, nadia nak share dengan semua serba sedikit tentang cara nadia diet dan apa yang sepatutnya.

Sebelum rawatan kemo

Bila nadia dapat tahu je ada kanser, memang nadia diet yang sangat ketat. Memang niat at least if tak dapat musnahkan sel kanser tu, dapat bantutkan sel tu dari merebak pun dah cukup. Jadi,diet nadia setiap hari lebih kurang sama iaitu beras perang,ikan salmon grill dan sayur masak air. Mula-mula memang rasa lembik sebab rasa macam tak cukup tenaga sebab kalori untuk meal ni sikit (kalori = tenaga). Tapi lama-lama ok je sebenarnya. Pelbagaikan lah lauk tu kalau tak larat nak makan ikan grill setiap hari. 
Cadangan makanan:
- beras perang
- ikan grill 
- ikan asam pedas 
- sayur 
- sup ayam kampung
- sup sayur 
- tomyam 

Kalau boleh, kurangkan makanan dan minuman yang manis and take organic food if possible. Masa ni nadia consume appricot seed jugak. Nadia makan setiap 4 jam, 15 biji. Nadia beli brand afdal time tu. Tapi banyak je appricot seed yang ada kat market. Kalau boleh telan yang raw lagi bagus, nadia makan jugak yang mentah tu tapi sebab banyak sangat kena telan, so tak larat. Makan yang kapsul lebih senang.

Semasa rawatan kemo

Ok, masa kemo memang tak boleh diet sebab nanti kita tak cukup tenaga nak survive. Masa ni nadia makan ikut selera je dan tak makan appricot seed dah sebab takut berlawan dengan chemo drugs since appricot seed tu very high antioxidant,mmg dr tak bagi makan. Lepas kemo memang most patients kurang selera makan, senang cite memang takde selera pun. Lepas kemo nadia selalu pening nak makan apa, lagi la pas makan je muntah. Sampai sekarang nadia tak boleh makan kenny rogers,mnum starbucks,a&w.pe lagi ek, tak ingat dah sebab nadia muntah lepas makan benda ni.
Masalah paling besar selepas kemo ialah ulser. Memang sakit sangat even minum air pun sangat sakit.
So, cadangan makanan:
- mihun sup or any sup
- puree ( labu,kentang,..)
- tom yam 
- aiskrim (legakan ulser)
- air zam-zam ( sangat bagus-sejukkan lagi sedap)
-bubur

masa ni,nadia banyak makan yang organic like ayam organic,sayur organic dan yang paling membantu adalah air zam-zam. Nadia memang minum air ni sahaja. Lepas seminggu, sakit kemo tu akan hilang. So, nadia makan macam biasa, apa yang nadia nak makan sebab kalau kurus sangat nanti tak cukup tenaga untuk kemo seterusnya.
Lagi satu, bila kite kanser.. badan kita dalam keadaan berasid, chemo drugs tu pon berasid. Thats why lepas kemo memang akan rasa nak muntah, loya melampau, upset stomach, dan sebagainya. So, untuk cure kite kena makan benda yang beralkali seperti air zam-zam, habatussauda, rumpai laut, bayam dan buah2 seperti epal, berries. Nadia pernah nangis sebab loya yang melampau, memang tak tahan sangat. Nenek nadia buat jus timun untuk sejukkan perut, lepas minum jus timun baru ok. 

Selepas tamat rawatan

Nadia dalam phase yang ni. Sekarang pun tengah try adapt dengan diet yang betul. Tapi nadia dah jumpe dietitian dan discuss pasal diet untuk post treatment. Basically, nadia kena makan healthy food dengan cara yang betul. Cara yang betul ialah kita kena tahu berapa kalori yang kite consume. Boleh makan semua tapi kalau boleh elakkan ambil banyak sangat animal protein like daging merah, banyak je protein yang kita boleh dapat dari plant like nuts dan soya. Kurangkan gula dengan kurangkan minum air yang manis, banyakkan minum air masak dan kalau nak minum air teh, tak payah letak gula lagi bagus. Jimat kan..haha. Kalau boleh, masak sendiri so kita boleh kurangkan minyak, garam sebab minyak memang banyak kalori, tak bagus. Lastly, makan buah dan sayur banyak2 sebab sayur ni takda kalori. 
Cadangan makanan: 
- fruit smoothies with milk
- nasi + ikan + sayur
- soup 
 
sebenarnya, macam2 la yang kita boleh makan, tapi moderate. Maksudnya, jangan makan banyak sangat, pilih yang kurang kalori. Kalau gemuk pun nanti tak sihat, tak cantik kan. The point is kita kena tahu berapa kalori yang patut kita ambil, berapa kalori yang kita makan dan berapa kalori yang kita bakar. Kalau faham this concept, insyallah takde probs dah because kalo pergi jumpa dietitian pun diorang akan consult the same thing, just diorang akan bagi jadual makanan with calories semua la. Insyaalah nanti nadia share about that. 

This is my whatsapp : 0172945437
 Kalau ada nak tanya, share or anytg boleh whatsapp. Insyallh nadia boleh share setakat yang mampu. 😊 


Ni sarapan nadia almost every day kalau tak tahu nak makan apa. Salad with epal + mayonis

6 comments:

  1. Thanks nadia.. banyak persoalan sudah terjawab.. ��

    ReplyDelete
  2. Susu,yogurt semua priduk tenusu blh makan ke Nadia?

    ReplyDelete
  3. Thx nadia... info banyak mmbantu tuk saya menyediakan mknn utk pesakit canser

    ReplyDelete
  4. 💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
    *-Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .*

    7) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. *sel kanser sudah tiada.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete